Privacy policy
Stockholms Dykcenter AB
Organisationsnummer 556767-1200, VAT SE556767120001
Kontaktuppgifter till Stockholms Dykcenter AB: Tel: 08-204444
Mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Adress: Barnhusgatan 4, 111 23 Stockholm
Stockholms Dykcenter ingår inte avtal med minderåringa utan målsmans godkännande.
Nedan följer integritetspolicy och övriga köp- och leveransvillkor som Stockholms Dykcenter tillämpar:
GDPR
För att vi Stockholms Dykcenter skall kunna behandla din order-beställning på bästa sätt måste vi registrera, hantera och lagra de uppgifter du anger.
När du handlar av oss via vår webbutik ger du oss rätt att spara uppgifter såsom namn, adress, telefonnummer och e-post och när du som kund (privatperson, företag, organisation) väljer att handla mot faktura även organisations alt, personnummer vid kreditbedömning.
Vissa uppgifter kan delas med våra sammarbetspartners (fraktbolag Bring och i vissa fall PostNord) som namn, adress, telefonnummer och e-post för att de ska kunna leverera din order. När du handlar via vår webbutik ger du oss ditt medgivande att lämna ut dessa uppgifter till Klarna Checkout, Payson by Svea Checkout och PayPal Checkout. Personuppgifter som lämnas av privatperson i samband med köp kommer inte lämnas ut till tredje part.
För privatkunder tillämpar vi Klarna Checkout, Payson by Svea och PayPal Checkout. Företagskunder tillämpar vi Klarna Checkout, Payson by Svea.
Vi kan på din begäran (via kontaktformulär eller telefon) alternativt på eget initiativ rätta och komplettera uppgifter som kan vara felaktiga (exempel att ni inte klart anger ert namn eller adress).
När du väljer att handla mot faktura/kredit ger du även ditt medgivande att vi tar en enkel kreditkoll hos vår samarbetspartners med det organisations alt, personnummer du angett vid din order. Vi gör denna koll första gången ni handlar hos oss och med jämna mellanrum mellan beställningarna. Förfaller fakturan (vid fakturaköp) och efter påminnelser inte får in er skuld lämnas alla uppgifter ut till vår samarbetspartner Handelsbanken Finans som för ärendet vidare att driva in er skuld gentemot oss.
Dina organisations alt. personuppgifter sparas så länge som du är kund hos oss och inte väljer att avsluta ditt konto i webbutiken. Vi följer bokföringslagen och arkiverar fakturor / dokument i 7år i vårt affärssystem (Fortnox).
Vid besök på vår e-handelssida använder vi cookies för att spara dina inställningar såsom priser, valuta, meddelande etc.
Har du ytterligare frågor så svarar vi gärna på dem, vänligen använd då vårt kontaktformulär.
Leveranser
Hos Stockholms Dykcenter kan du beställa både lagervaror som vi själva lagerhåller och så kallade beställningsvaror. Innehåller din beställning endast lagervaror så skickar vi din order omgående. Beställningar gjorda innan 11.00 en vardag packas av oss samma dag och frakt beställs av Bring om du valt att få paketet skickat till dig. Innehåller din order minst en beställningsvara så inväntar vi beställningsvaran före leverans. Om vi inte kan leverera beställningsvaran inom 5 arbetsdagar så kommer vi att delleverera din order utan extra kostnad för dig som kund. Mer om leveranstider vänligen se Leveranssätt.
Leveranssätt
Vi har samarbete med Bring vid leveranser och använder följande leveranstjänster. Vid köp över 1500SEK levererar vi fraktfritt med standardsleverans ombud.
Standardleverans ombud (Bring) för såväl mindre som större paket upp till 20kg. Beräknad leveranstid 3-5 vardagar. Du kommer få förhandsinformation av Bring via e-post när ditt paket är packat och påväg med kollinummer så du kan spåra ditt paket. När paketet anländer till ditt utlämningsställe kommer du bli aviserad via e-postmeddelande eller genom ett sms till din mobil. Du hämtar din sändning på det angivna Bring utlämningsstället.
Expressleverans ombud (Bring) för såväl mindre som större paket upp till 20kg. Beräknad leveranstid 2 vardagar. Du kommer få förhandsinformation av Bring via e-post när ditt paket är packat och påväg med kollinummer så du kan spåra ditt paket. När paketet anländer till ditt utlämningsställe kommer du bli aviserad via e-postmeddelande eller genom ett sms till din mobil. Du hämtar din sändning på det angivna Bring utlämningsstället.
Hemleverans (Bring) för såväl mindre som större paket upp till 35kg. Beräknad leveranstid 2 vardagar. Du kommer få förhandsinformation av Bring via e-post när ditt paket är packat och påväg med kollinummer så du kan spåra ditt paket. Under leveransen kommer du bli aviserad via e-post meddelande eller genom sms till din mobil där du får välja leveransdag och tid för leverans. Paketet levereras därefter hem till dig.
Företagspaket (Bring) är till för dig som vill få såväl mindre som större paket upp till 30kg levererade till en företagsadress. Beräknad leveranstid 2 vardagar. Du kommer få förhandsinformation av Bring via e-post när ditt paket är packat och påväg med kollinummer så du kan spåra ditt paket. Paketet levereras därefter till företagsadressen. Förteagsadressen ska vara bemanad normala kontorstider. Finns ingen på plats vid leveranstidpunkten kommer du få hämta ut paketet på ett av Brings utlämningsställe.
Inför Höstlov, Jullov, runt Black Friday och under Semestertider kan Brings leveranstider förlängas med någon dag.
Bring tillämpar ingen tidsgaranti på någon av sina tjänster.
Ångerrätt
Som privatperson har du en laglig ångerrätt på 14 dagar från det att du mottagit ditt paket. Vill du under denna tid returnera din vara för antingen byte eller återköp så måste du meddela oss: ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller. Detta skall framgå klart och tydligt. Köparen står för kostnaden för returfrakt och varan ska skickas tillbaka till oss med företagspaket (ej REK).
När du returnerar en vara är det mycket viktigt att varan returneras i en oskadad originalförpackning och att alla eventuella lappar och manualer också skickas med. Använd inte originalförpackningen som yttre emballage för då skadas originalförpackningen. Förpacka din retur väl. Om varan inte är oanvänd och i nyskick eller om originalförpackningen är skadad så godkänns inte returen. Vi kommer då att återsända varan till dig och debitera fraktkostnad för detta. Om varan levereras i en förpackning som inte går att öppna utan att skada förpackningen (t ex en blisterförpackning) så har du som konsument rätt att öppna förpackningen för att granska din vara, utan att din returrätt förbrukas.
Efter att vi har mottagit och godkänt en retur med önskemål om återbetalning som kommer vi inom 30 dagar att återbetala hela beloppet som du betalat till oss för ditt köp minus fraktkostnaden för utskicket, vilket även gäller frifrakt över 1500SEK köp.
Undantag från ångerrätten gäller för dykkurser, dykutfärder och dykresor enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler Svensk författningssamling 2 kap, 11§, punkt 11 och 12.
Priser
För samtliga medborgare bosatta inom EU gäller att samtliga priser är dagsaktuella priser inklusive antingen 25, 12 eller 6 % moms. Momsen och eventuella fraktkostnader redovisar vi innan köpet skall bekräftas.
Vi reserverar oss för felskrivningar och tekniska problem i samband med prisangivelser och förbehåller oss rätten att makulera uppenbart felaktiga ordrar.
För medborgare bosatta utanför EU debiteras ingen moms av oss. Här redovisar vi kostnad för varor, exklusive moms samt fraktkostnad innan du bekräftar köpet. Kostnad för införtullning tillkommer och betalas tillsammans med införselmoms i samband med leverans av beställda varor.
Dyksällskapet
Medlemskapet i Stockholms Dive Club är personligt och kan inte överlåtas.
Vid tecknande av medlemskap betalas kostnaden för medlemskapet i förskott för 12 månader åt gången och avslutas utan uppsägning när perioden är slut. Medlemskap återbetlas inte. Medlemskapet är giltigt i 12 månader från den dagen medlemskapets tecknats och betalts.
Som medlem i dyksällskapet erhåller man diverse olika medlemsförmåner som finns angivna under respektive medlemsnivå.
Betalning
När du handlar hos Stockholmsdykcenter.se inom Sverige kan du i Klarna Checkouten välja mellan kortbetalning, faktura, swish, direktbetalning eller delbetalning. Väljer du Payson by Svea kan du välja mellan kortbetalning, faktura, swish, direktbetalning eller delbetalning och väljer du PayPal Checkout kan du välja mellan kortbetalning eller PayPal konto. I våran fysiska butik på Barnhusgatan 4 i Stockholm erbjuder vi utöver kortbetalning även delbetalning och fakturabetalning via Ecster.
Vilka betalningsalternativ vi erbjuder är beroende på vilket land du befinner dig. Det framgår tydligt vilka val du har för betalning när du kommer till det steget i köpprocessen. Kortbetalning erbjuder vi för alla regioner.
Väljer du KORTBETALNING så kan du känna dig trygg i att vi använder kryptering så du inte riskerar att dina kortuppgifter hamnar i orätta händer. Vi genomför korttransaktionen i samarbete med Klarna, Payson by Svea eller PayPal .
Transportansvar
Vi tar ansvar för varor som skadas eller kommer bort när varor levereras till dig. När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset. Det är mycket viktigt att du packar ner varan noga så att inte varan eller originalförpackningen skadas. Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage för då skadas den.
Om du upptäcker att godset som du mottar är transportskadat så måste du ange detta på fraktsedeln redan när du kvitterar ut varan.
Outlösta paket
Paket som inte hämtas ut, returneras till oss som outlöst och du som kund debiteras en kostnad för såväl frakt som returfrakt. I det fall du betalt tur frakten för en order som inte omfattas av fri frakt debiteras du endast returfrakten. Kostnaden för returfrakten är 149 SEK.
Reklamationer
Om du vill reklamera en vara så kontakta alltid kundtjänst på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Du kommer då att få en returfraktsedel. Har du möjlighet att ta ett kort på produkten så kan detta skynda på hanteringen. Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.
Dykkurser/Dykutfärder/Dykresor
Alla Stockholms Dykcenters dykkurs-/dykutfärds-/resavgifter betalas i sin helhet vid bokningstillfället återbetalas inte och kan inte överlåtas.
Kontrollera att du inte har några medicinska hinder som skulle kunna hindra dig från att kunna genomföra dykkursen innan du bokar.
Betalning sker via Klarna Checkout, Payson by Svea eller Paypal checkout i webshopen. Du kan även välja att besöka våran dykbutik på Barnhusgatan 4 i Stockholm för betalning med kreditkort, kontantbetalning, swish, delbetalning och fakturabetalning. Vid betalning med presentkort ska presentkortet mailas till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller lösas in i dykbutiken på Barnhusgatan 4 i Stockholm vid bokningstillfället.
Först när vi erhållit betalning garanteras plats på dykkursen/dykutfärden/dykresan.
Ombokning av dykkurs/dykutfärd kan ske kostnadsfritt, senast 1 vecka innan kursstart/dykutfärd vid ETT tillfälle och du kan välja ett att boka om dig till ett kurstillfälle/dykutfärdstillfälle inom 12 månader från ditt ursprungliga bokningsdatum. Vid bokning av dykkurs/dykutfärd inom kortare tid än 1 vecka kvar till kursstart kan ombokning inte ske.
Om du inte dyker upp till din dykkurs, eller om du skjutit upp hela eller delar av dykkursen och inte avslutar den inom 12 månader från ursprungliga bokningsdatumet resulterar till förverkad kursavgift.
Har du tecknat en FLEX försäkring kan du på grund av sjukdom eller annan oförutsedd händelse omboka din dykkurs/dykutfärd 1 gång. Detta gäller även om du skulle behöva hoppa av en pågående kurs.
Stockholms Dykcenter åtar sig att genomföra dykkursen/dykutfärden/dykresan utan minimum antal kursdeltagare. Inför dykkursen ska en komplett profil skapas på my.divessi.com och inför dykkurserna ska den obligatoriska online-trainingen göras. Till alla dykkurser utom prova på dyk är ska alla elever ha egen personligdykutrustning (mask, snorkel, hälremsfenor, boots, bitmunstycken, imskyddsmedel, badkläder och handduk. Skall du dyka med torrdräkt skall även underställ lager 1 tas med). Den personliga dykutrustningen skall tas med till samtliga kurstillfällen och finns att köpas hos oss till elevpris om du inte har sådan sen tidigare.
Underlåtenhet att fullfölja hela dykkursen vid det bokade kursdatumet/kursdatumen av någon anledning kommer att leda till ytterligare avgifter för att slutföra dykkursen vid ett senare tillfälle. Detta inkluderar att inte kunna visa kompetens för att uppfylla de prestationskrav som fastställs i SSI:s kursstandarder. Betald kursavgift räknas som förbrukad och ingen återbetalning sker av moment som inte gjorts klart. Om du inte är villig att betala de extra avgifterna för extra poolpass eller extra utedyk för att slutföra din dykkurs eller har tid för det, kommer ett referral dokument eller referral certifikat att utfärdas till dig som kommer att vara giltigt under en period av 12 månader från datumet för den sista delen av dykkursen som slutförts. Du kan då fortsätta med dykkursen med något annat SSI dykcenter i världen (varje center kan ha olika avgifter för detta).
Om väderförhållanden är för tuffa för att utöra dina dyk från dykbåt eller pga andra yttre oständigheter, har vi alternativa platser som är väderskyddade där dina träningsdyk kan göras i. Vintertid gäller isfritt väder.
Dykutfärder och Dykresor kan inte avbokas eller ombokas.
Presentkort
Stockholms Dykcenter säljer Presentkort för Upplevelser eller på en valör för köp i någon av Stockholms Dykcenters egna försäljningskanaler (webbutik eller dykbutiken på Barnhusgatan 4 i Stockholm). Presentkorten är flerfunktionsvouchers och därmed aldrig kopplade till en specifik upplevelse. Flerfunktionsvouchern (Presentkortet) är endast ett förslag på Upplevelse och kan alltså bytas mot annan valfri Upplevelse till samma värde eller högre värde mot att du betalar till mellanskillnaden alternativt som betalmedel vid köp av fysiska produkter i våra försäljningskanaler enligt ovan. Presentkort är värdehandling och utan denna värdehandling kan du inte boka din Upplevelse eller genomföra ett köp med Presentkort som betalmedel. Som Köpare eller Slutkund ansvarar du för din värdehandling.
Presentkort har en giltighetstid på 12 månader från köptillfället. Det innebär det att du har 12 månader på dig att boka in din Upplevelse eller använda ditt Presentkort som betalmedel. Vid behöver endast boka din Upplevelse inom giltighetstiden, datum för utförande kan vara 3 månader efter att utgångsdatumet passerat. Det går även bra att förlänga giltighetstiden på Presentkort en (1) gång i 12 månader mot en avgift av 25% av presentkortets värde. Om du inte har bokat Upplevelse eller nyttjat den som betalmedel, inom värdehandlingens giltighetstid anses den förbrukad. Ett Presentkort som har passerat giltighetsdatum kan ej förlängas eller användas som betalningsmedel.
Presentkort kan inte bytas mot kontanter.
Force Majeure
Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, pandemi, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser. Vid Force Majeure förfaller inte din upplevelse (dykkurs eller dykutfärd) utan ombokning kommer att ske.
Personuppgifts- och anti-SPAM policy
Alla personuppgifter som du lämnar till Stockholmsdykcenter.se hanteras med största respekt. Vårt sätt att samla och lagra information följer Personuppgiftslagen, SFS 1998:204. Lagen bygger på gemensamma regler som har beslutats inom EU.
- Personuppgifterna skyddas mot externa intrång
- Som kund har du rätt att begära utdrag av registrerade uppgifter
- Som kund har du rätt att begära ändring av registrerade uppgifter
- Som kund har du rätt att begära att uppgifterna raderas.
Stockholms Dykcenter medverkar ej till att skicka så kallad SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation du initierad samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer inte. Vid automatiskt utskick kan du som kund enkelt avregistrera dig via en länk i e-postmeddelandet. Detta kan ske utan att du som kund måste göra en inloggning eller liknande.
Vi förbinder oss att inte på något sätt lämna ut eller sälja vidare de personuppgifter som vi inhämtar från våra kunder. Vi inhämtar bara den information som vi behöver för att kunna behandla din order och informationen används bara av oss själva samt de partner vi använder för att kunna genomföra köpet.
Säkerhet
Försök till bedrägeri med t ex falska eller stulna kortuppgifter polisanmäls. Vi loggar IP adresser i samband med att betalning genomförs för att kunna använda dessa vid en eventuell polisanmälan.
Cookies
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:
- att webbplatsen innehåller cookies
- vad dessa cookies används till och
- hur cookies kan undvikas
Stockholms Dykcenter använder cookies. Dels för att rent tekniskt hålla reda på vad en användare gör på sidan, inloggning, lagt något i varukorgen osv. Stockholms Dykcenter änvänder även cookies för att mäta trafik och för att kunna utvärdera marknadsföringsinsatser. Accepterar man inte cookies i sin webbläsare så kommer mycket funktionaliteten på sidorna att sluta fungera. Detta eftersom webbplatsen kommer tycka att det är en helt ny besökare för varje sidladdning.
Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.
Ni kan läsa mer om cookies hos PTS eller på Wikipedia